Alkon myynti hiipuu - vain kesäviinien ja alkoholittomien juomien myynti kasvoi

Helsinki 10.08.2018, 16:02 Kotimaa

Hellekesän suosikkijuomiksi ovat nousseet Alkossa valko-, kuohu- ja roseeviinit, joiden myynti kasvoi heinäkuussa liki ainoina tuoteryhminä yhtiön valikoimassa.

Alkon liiketoimintajohtaja Kari Pennanen arvioi, että hellesäät ovat vaikuttaneet myyntiin. Kyse on kuitenkin myös trendistä.

- Näissä raikkaammissa, kevyemmissä juomissa meillä on ollut kasvua jo pidemmän aikaa, Pennanen kertoo.

Valkoviinien myynti ohitti heinäkuussa komeasti punaviinien myynnin. Kyse on ensimmäisestä kerrasta sitten vuoden 2002, kun valkoviinit olivat suositumpia kuin punaviinit.

Alko myi heinäkuussa valkoviinejä 2,3 miljoonaa litraa. Ero punaviineihin kasvoi selväksi, sillä punaviinejä meni kaupaksi vain 1,6 miljoonaa litraa.

Pennanen nostaa esiin myös roseeviinit, joiden myynti kasvaa kohisten, heinäkuussa kolmanneksen vauhtia vuoden takaiseen verrattuna.

Hän ennustaa kuitenkin, että säiden viilentyessä punaviinien suosio alkaa jälleen nousta ja koko vuoden lukemissa punaviinit pysyvät vielä valkoviinien edellä.

Viinien menestyminen on Alkolle entistä tärkeämpää, sillä kaikissa muissa juomaluokissa yhtiön myynti laski heinäkuussa vuoden takaisesta. Viinojen ja muiden väkevien juomien menekki putosi 5-9 prosenttia. Suurin isku tuli kuitenkin long drinkien, siidereiden ja oluiden myynnissä, joissa takkiin tuli 20-50 prosenttia lonkeroiden ollessa heikoin tuoteryhmä.

Kokonaisuudessaan Alko myynti supistui heinäkuussa 10 prosenttia 7,7 miljoonaan litraan.

- Kun katsoo lonkeroiden ja oluen myyntiä, sieltähän se suurimmaksi osaksi muutos tulee, Pennanen sanoo.

Alkoholilain muutos vuoden vaihteessa salli vähittäiskaupan myydä vahvoja lonkeroita, siidereitä ja oluita. Alkolla on 356 myymälää. Juomia myyviä päivittäistavarakauppoja, kioskeja ja huoltamoita on yli 5 300.

- Odotettua tämä tietenkin on. Tiedettiin jo etukäteen, että kun näin iso muutos tulee myyntipisteiden määrässä, se tulee ilman muuta vaikuttamaan Alkoon.

Vedet menneet kaupaksi

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton tilastot kesältä eivät ole vielä valmiit. Kokemukset kesän helteistä ovat kuitenkin selvät.

- Poikkeuksellisen lämmin sää on lisännyt kysyntää huomattavasti. Tehostimme tuotantoa jo harvinaisen kesäisen toukokuun aikana, kertoo Hartwallin toimitusjohtaja Kalle Järvinen.

Kaikkein voimakkaimmin helle on Järvisen mukaan näkynyt vesien suosiossa. Etenkin vitaminoidut vedet ja vichy ovat olleet suosittuja janonsammuttajia.

Myös Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton viestintäpäällikkö Outi Heikkinen on kiinnittänyt huomiota vesien suosioon.

- Ihmiset ovat oppineet juomaan kivennäisvesiä helteellä, hän sanoo.

Heikkisen mukaan helteillä ei ole niinkään vaikutusta alkoholipitoisten juomien kulutukseen.

Hyvä kesä ravintoloissa

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi arvioi, että hyvä toukokuu, kesäkuu ja heinäkuu on kasvattanut anniskelua ravintoloissa. Tarkempaa tilastotietoa ei hänelläkään ole.

- Uskon, että oluen myynti on touko-heinäkuussa varmaan ravintoloissakin ollut kasvussa. Samoin siiderien ja kuohujuomien. Tämä on kuitenkin pelkkää näppituntumaa, Lappi sanoo.

Alkoholimyynti ravintoloissa on MaRan mukaan ollut kaiken kaikkiaan laskussa viime vuodet. Ainoastaan mietojen viinien myynnissä on ollut nousua.

STT
Bookmark and Share